Dzień Teatru Publicznego 2018 | Bilet do teatru za 300 groszy
Przez cały tydzień, na 100 teatralnych scenach w 39 polskich miastach, grane są „spektakle za grosze”. Akcja „Bilet do teatru za 300 groszy”, która potrwa do najbliższej soboty, towarzyszy obchodom Dnia Teatru Publicznego, który świętowaliśmy 12 maja. Skąd ta cena? Jest symboliczna i znacząca. Ekonomiści Szkoły Głównej Handlowej udowodnili właśnie, że teatr po prostu się opłaca.
Dzień Teatru Publicznego obchodzony jest od 2015 roku. W tegoroczną akcję „Bilet do teatru za 300 groszy” zaangażowało się rekordowe 100 publicznych scen z 39 polskich miast. Sprzedaż biletów, prowadzona jak co roku tylko w teatrach, była w tym roku wyjątkowo intensywna, a przed kasami ustawiały się spektakularne kolejki widzów. Pracownicy teatrów korzystali z tej okazji, aby opowiadać tej – nierzadko nowej – publiczności o działalności scen, idei teatru publicznego, a także o specjalnych ofertach, które teatry przygotowują dla swoich widzów.
W tym roku rekord „intensywności sprzedaży” padł w gdańskim Teatrze Wybrzeże, gdzie 160 „biletów za grosze” sprzedano w zaledwie 24 minuty oraz w Teatrze Nowym w Zabrzu – tu sprzedaż trwała sześć minut dłużej, ale biletów było nieco więcej (240).
W tym roku rekord „intensywności sprzedaży” padł w gdańskim Teatrze Wybrzeże, gdzie 160 „biletów za grosze” sprzedano w zaledwie 24 minuty oraz w Teatrze Nowym w Zabrzu – tu sprzedaż trwała sześć minut dłużej, ale biletów było nieco więcej (240).

Kolejka do Teatru Wybrzeże w Gdańsku
Spektakle grane w ramach akcji finansowanej ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego można oglądać przez cały tydzień – aż do 19 maja. Szczegółowe informacje na temat wszystkich przedstawień dostępne są na specjalnej stronie-kalendarzu www.dzienteatrupublicznego.pl.
Symboliczna cena 300 groszy przypomina nie tylko o tym, że w teatrze „grosze grają rolę”. To znacząca kwota, ponieważ tegoroczne święto publicznych scen obchodzone jest właśnie pod znakiem ekonomii. Cena biletu nawiązuje do wyników badania, które dla Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego – koordynatora akcji – przeprowadzili ekonomiści Szkoły Głównej Handlowej.
– Za pomocą policzenia efektów bezpośrednich oddziaływania ekonomicznego stale działającej instytucji artystycznej, udowodnione zostało niezbicie, że teatr publiczny się opłaca. Jedna złotówka dotacji generuje przychód w wysokości średnio 3,36 zł dla regionu, w którym teatr działa. To bardzo ważna wiadomość dla organizatorów i wszelkich gremiów podejmujących decyzję o finansowaniu teatrów publicznych – tłumaczy Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego.
Symbolicznym zakończeniem tygodniowego święta publicznych scen jest, podobnie jak było to w latach ubiegłych, zaproszenie widzów do wspólnego teatralnego spacerowania w ramach projektu „Spacerowników teatralnych”. Proponowane trasy spacerów mają zachęcać mieszkańców poprzez swoją niekonwencjonalną i atrakcyjną formułę do zwiedzania i poznawania teatralnej – a tym samym kulturalnej – historii miast (więcej na www.spacerownikteatralny.pl).
W najbliższy weekend spacerować będzie można w towarzystwie miejskich przewodników, animatorów i artystów w Zielonej Górze, Katowicach i Gnieźnie.
W najbliższy weekend spacerować będzie można w towarzystwie miejskich przewodników, animatorów i artystów w Zielonej Górze, Katowicach i Gnieźnie.

Spacerownik Teatralny w Poznaniu, fot. Piotr Bedliński